stres-jak-sobie-z-nim-radzic

Metody radzenia sobie ze stresem

90% wszystkich chorób jest spowodowanych przewlekłym stresem!

Stres jest nieodłącznym elementem współczesności. Żyjemy szybko, intensywnie, pod dużą presją i często zapominamy, że konsekwencje przewlekłego stresu mogą być bardzo poważne. Nie panując i nie radząc sobie ze stresem doprowadzamy do pogorszenia samopoczucia oraz zdrowia.

Stres psychologiczny jest jedną z najczęstszych przyczyn wizyt u lekarzy rodzinnych i długotrwałych zwolnień lekarskich.

W codziennym życiu trudno jest unikać stresu, ale możemy nauczyć się nim odpowiednio zarządzać.

Istnieje wiele technik mających na celu nauczyć nas jak radzić sobie ze stresem i jedną z takich technik jest metoda 4 A (ang. Avoid, Alter, Adapt, Accept).

Avoid – unikaj stresu

Nie da się uniknąć wszystkich stresujących sytuacji w życiu – niektóre z nich będą motywacją do rozwoju. Istotne będzie natomiast unikanie NIEPOTRZEBNYCH stresorów, co będzie miało korzystny wpływ na nasze zdrowie psychiczne. Dla przykładu – możemy uniknąć niepotrzebnego nadmiaru obowiązków i zadań w miejscu pracy, po prostu mówiąc „nie”. Przepracowywanie dużej ilości nadgodzin i brania na barki zbyt wielu obowiązków może okazać się nawykiem trudnym do zmiany. Pamiętajmy, że niekorzystne skutki naszego przepracowania i zestresowania odczujemy nie tylko my ale i nasza rodzina, czy wszystkie osoby z naszego otoczenia. Może warto rozważyć zmianę pracy? Lub jeżeli możemy sobie na to pozwolić rzucić pracę i skupić się na rzeczach bardziej istotnych? Jeżeli nie możemy podjąć tak drastycznych kroków, a odczuwamy stres postarajmy się dokładnie zlokalizować jego źródło. Może okazać się, że przyczyną naszego gorszego samopoczucia jest konkretna osoba. Wtedy najlepiej skrócić do minimum czas spędzany z tą osobą lub zakończyć daną relację. Jeżeli odczuwamy niepokój wykonując jakąś czynność, to po prostu jej nie róbmy, na przykład niepokoją nas wieczorne wiadomości – wyłączmy telewizor! Nie lubimy chodzić do sklepu po zakupy – zróbmy zakupy przez Internet. Nauczmy się asertywności, nauczmy się mówić „nie”.

Alter – zmieniaj

Jeżeli nie możemy uniknąć sytuacji stresującej, postarajmy się ją zmienić. Często oznacza to zmianę sposobu w jaki odbieramy/reagujemy na daną sytuację. Nie starajmy się kontrolować sytuacji, ale siebie samych poprzez dopasowanie lub zmianę sposobu w jaki komunikujemy się z innymi osobami. Wyrażajmy swoje emocje zamiast je tłumić. Jeśli w danej sytuacji nie odpowiada nam zachowanie innej osoby, poprośmy o jego zmianę, lecz jednocześnie bądźmy gotowi do tego samego. Nierozwiązane mniejsze problemy będą skutkowały powstawaniem większych nieporozumień i większego stresu. Bardzo ważna jest umiejętność mówienia otwarcie o swoich potrzebach i oczekiwaniach.

Adapt – przystosuj się

Kolejną metodą radzenia sobie ze stresem jest przystosowanie się do niego. Jeżeli nie możemy uniknąć sytuacji stresującej, ani jej zmienić najlepiej jest się z nią oswoić. Dobrym sposobem będzie spojrzenie na dane okoliczności w bardziej pozytywnym świetle. Na przykład stoimy w korku i bardzo nas to irytuje, bo przecież to taka strata czasu, a gdzieś się spieszymy. A może warto wykorzystać ten czas na posłuchanie ulubionej muzyki lub ciekawego podcastu? Czujemy się sfrustrowani przymusowym siedzeniem w domu. Postarajmy się ten czas wykorzystać na te wszystkie rzeczy, na które nigdy nie było czasu – na przykład przemalujmy szafkę, pięknie urządźmy sobie balkon, poduczmy się języka. Starajmy się natychmiast zatrzymywać ponure myśli. Odrzućmy negatywne myślenie!

Accept – zaakceptuj

Zdarzają się również sytuacje, na które jedyną możliwą reakcją będzie zaakceptowanie ich takimi jakie są. Niektóre trudne sytuacje, takie jak śmierć bliskiej osoby, choroba czy wojna będą nie do uniknięcia czy zmiany. Akceptacja może być trudna, ale na dłuższą metę łatwiej jest poradzić sobie z sytuacją, której nie można zmienić. Wiele aspektów naszego życia jest poza naszą kontrolą, przykładowo zachowanie innych ludzi. Zamiast niepotrzebnie się stresować powinniśmy skupić się na tym, co możemy kontrolować, czyli na naszej odpowiedzi na daną okoliczność. Starajmy się w każdej, nawet najbardziej z pozoru beznadziejnej sytuacji szukać pozytywów i możliwych korzyści. Jeżeli nasze złe decyzje i wybory są przyczyną trudnej sytuacji, zastanówmy się nad nimi i wyciągnijmy wnioski. Uczmy się na naszych błędach. Zaakceptujmy fakt, że nikt z nas nie jest doskonały i bądźmy dla siebie łaskawsi. Pamiętajmy też, że dużo łatwiej jest nam stawiać czoła trudnościom, jeżeli będziemy mieli jakieś wsparcie. Rozmawiajmy o swoich problemach, emocjach z bliskimi lub spotkajmy się ze specjalistą. Jeżeli nie jest to możliwe to zastanówmy się nad prowadzeniem pamiętnika/dziennika. Czasem rozmowa z samym sobą również może pomóc złapać dystans i być bardzo oczyszczająca.

Stres – ten dobry i zły – jest nieodłączną częścią naszego życia. Problem ten dotyczy wszystkich ludzi. Radzenie sobie ze stresem jest jak każda inna umiejętność – trzeba się jej nauczyć. Niektórym wykształcenie skutecznych metod radzenia sobie ze stresem przyjdzie łatwiej, a niektórzy nie mają tego „we krwi” i będą musieli poświęcić temu zagadnieniu więcej czasu. Pamiętajmy, że nauka nie musi przebiegać w samotności. Możemy skorzystać z pomocy doświadczonego specjalisty. Warto zainteresować się lub pogłębić wiedzę o swojej psychice. Jest to temat niezwykle ciekawy i kto wie – może dowiemy się nowych i zaskakujących rzeczy o sobie samych?

7 SPOSOBÓW NA ZMNIEJSZENIE POZIOMU STRESU:

  1. Posłuchaj muzyki.
  2. Porozmawiaj z przyjacielem/przyjaciółką.
  3. Wyśpij się!
  4. Pamiętaj o aktywności fizycznej – wyjdź na spacer.
  5. Pij dużo wody i pamiętaj o zdrowiej diecie.
  6. Ogranicz czas spędzony przed telewizorem lub z telefonem w ręku.
  7. Uśmiechaj się! 🙂